Wywiad dla Puls Biznesu 11.2020

Rozmawia Pan Jan Bartkowski:

  1. Jakie są główne obszary działania Spółki?

Z dumą i bez przesady możemy stwierdzić, że Grupa MND- nasze biznesowe dziecko dojrzewa i należy dziś do liderów polskiego rynku e- commerce. Główny obszar działalności Spółki to sprzedaż wysyłkowa wyrobów farmaceutycznych i drogeryjnych, w 3 głównych grupach produktów: leki, suplementy diety, kosmetyki. Rynek wymaga, by oferta była stale aktualizowana i rozszerzana, do podstawowego asortymentu dołączają więc nowe kategorie, jak chemia gospodarcza, książki czy produkty spożywcze. Zespół obsługi Klienta dokłada wszelkich starań, aby oferowane produkty znajdowały się zawsze w TOP5 porównywarek (np.: Ceneo, Allegro, Opineo).

 

  1. Ile firma dziś zatrudnia pracowników? Ile zatrudniała na starcie?

Spółka rozwija się dynamicznie, równie dynamicznie rozwija się jej podstawowy zasób- zgrany zespół. Obecnie zatrudnienie w Grupa MND waha się w granicach 50 osób, co możliwe jest dzięki procesom automatyzacji, optymalizacji kadrowej i outsource niektórych procesów.

 

  1. Historia powstania i rozwoju Firmy (od kiedy działa, dlaczego powstała, w jakich kierunkach się rozwija, w jakich lokalizacjach – Polska/zagranica, punkty zwrotne w rozwoju firmy)

Początków Grupy MND należy szukać już w roku 1991, kiedy działalność rozpoczęła FHU „MANADA”-prekursor marki, o profilu handlu obwoźnego artykułami przemysłowymi.

Firma rozwijała się w zrównoważony sposób i konsekwentnie, rozszerzając asortyment i branże oraz inwestując w infrastrukturę firmy (lokale handlowe, obiekty magazynowe i biurowe). W roku 2010 weszliśmy na rynek farmaceutyczny- uzyskano koncesję na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. Obecnie firma prowadzi dwie apteki stacjonarne na terenie Działdowa oraz punkt apteczny.

Rok 2016 był dla firmy rokiem przełomowym- rozpoczęto sprzedaż internetową wyrobów medycznych, leków, suplementów diety, kosmetyków i sprzętu medycznego, dynamicznie wkraczając na rynek e-commerce. Udało się, ten krok okazał się przysłowiowym strzałem w „10”! W 2017 roku FHU Manada przekształciła się w Grupę MND sp. z o.o., zmieniając formę prawną przedsiębiorstwa ze względu na zwiększanie skali działalności i poszerzenie portfolio produktów i usług. W 2018 roku do asortymentu włączono wyroby drogeryjne i od tamtej pory oferta ta jest stale poszerzana. Szczycimy się wieloma wyróżnieniami, rynek i klienci dostrzegają nasze starania i oferowaną jakość naszych usług:

  1. 3 lata z rzędu pierwsze miejsce w e-Gazelach Biznesu w regionie
  2. 3 razy TOP10 Polski w Gazelach Biznesu (wszystkie firmy)
  3. według największego portalu opiniotwórczego: w kategorii trzeci najczęściej oceniany e- sklep w Polsce
  4. wyróżnienie międzynarodowe Gazele Biznesu (Litwa)
  5. internetowe rankingi: Sklep Roku, Drogeria Roku. E-Commerce wschodzący i wiele, wiele innych … moglibyśmy długo wymieniać. Ale jesteśmy ambitni, chcemy więcej 😊

 

 

 

 

 

  1. Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na rozwój Firmy?

Pandemia zintensyfikowała podjęte już wcześniej działania i projekty modernizacyjne oraz innowacyjne. Bezpieczeństwo zdrowotne i ryzyka pandemiczne powodują potrzebę przyspieszenia wdrożeń opartych na pełnej automatyzacji i robotyzacji procesów. Nie chcemy odkrywać wszystkich kart, ale jesteśmy przekonani, że zaskoczymy rynek naszymi odważnymi projektami rozwojowymi. Wyobrażacie sobie Państwo w pełni zrobotyzowany magazyn i obsługę przez AI (sztuczna inteligencja)? My tak 😊

A jak pandemia wpłynęła na rozwój firmy? Zagrożenia to również szanse. Paradoksalnie ten straszny czas potwierdza słuszność wyboru e- commerce jako głównego wektora rozwoju firmy. Handel i biznes przenoszą się do sieci. My tam już jesteśmy.

A ryzyka- chaotyczny, niekontrolowany rozwój, wywołany skokowo zwiększonym popytem. Wszyscy chcą zamawiać, rozważamy pracę na 3 zmiany. Z drugiej strony wrażliwi jesteśmy na ryzyka pandemiczne, takie jak kwarantanna czy lockdown. Osoba zakażona nie może pracować, a nieujawniona- może wyeliminować z pracy dużą część zespołu. Automatyzacja staje się więc koniecznością.

 

 

 

  1. Jakie są plany rozwoju i działania Firmy? Zwłaszcza teraz, w dobie pandemii COVID-19?

Spółka intensywnie rozwija się, inwestując w ultranowoczesne rozwiązania IT, logistyczne i magazynowe, aby proces sprzedaży uczynić doskonale przyjaznym dla Klienta. Spółka oferuje również fulfillment i inne zaawansowane usługi, związane z logistyką i procesem e- magazynowym. Obecnie podejmujemy projekty ekspansji zagranicznej, wchodzimy „do Europy”, gotowi na ostrą konkurencję na rynku niemieckim. Automatyzujemy i robotyzujemy proces technologiczny. Planujemy rozwój ogólnopolskiej sieci punktu odbioru. Tworzymy wreszcie wokół Grupy MND przyjazny ekosystem dla innowacji i start- up. Firma będzie w stanie zapewnić nowym technologiom szybkie wdrożenie rynkowe. Patrzymy w przyszłość, nasza perspektywa to kilka lat, a nie kilka miesięcy.

 

 

 

  1. Jaka strategia rozwoju, sposób zarządzania firmą, wartości w prowadzeniu biznesu są dla Państwa najważniejsze?

Sukces mierzony jest radością zadowolonych Klientów- to dla nas najważniejsze. Jest ich już kilkaset tysięcy, ich rzesza powiększa się każdego dnia. Sukces może być mierzony szacunkiem rynku- i my cieszymy się oczywiście z każdego wyróżnienia. Sukces może być wreszcie mierzony w kategoriach finansowych. Od początku swego istnienia, obrót e- commerce Grupy MND przyrasta nie mniej niż 100%, z roku na rok, co roku!

 

Plany i ambicje Grupy MND dalece wykraczają poza granice Polski i własnej branży.

Myślimy, że nasza przyszłość jest jasna, inteligentna i innowacyjna. W pełni zautomatyzowane i zrobotyzowane procesy logistyczne, magazyny zarządzane przez AI, sieci neuronowe w służbie naszych Klientów. Rynek e-commerce zmienia się dynamicznie i tylko firmy wprowadzające innowacje w sposób ciągły mają szansę się rozwijać i zdobywać nowych klientów.

 

Nie zapominamy jednak, że za każdym produktem, procesem, czy sprzedażą stoi człowiek, dusza i emocje. Dobre emocje. Grupa MND jest przecież polską firmą rodzinną, na razie dwupokoleniową, ale rośnie już trzecie pokolenie Bartkowskich- mamy nadzieję, że będą kontynuować dzieło swoich dziadków. Marzymy, aby nasi klienci czuli do nas zaufanie i sympatię- jak w Rodzinie właśnie.

 

A nasze motto? Ostatnio żartujemy sobie: 25/7. Bo jeśli doba jest za krótka, jest jeszcze noc…

Autor: Admin
Udostępnij: